Kesan daripada
perjuangan yang berusia ratusan tahun ini, selepas kekalahan dari perang
pembebasan Patani sejak Tengku Lamidin 1789 hingga Tengku Sulung pada 1832,
para ulama Patani mulai berhijrah ke Mekah dan menyusun strategi baru dalam
perjuangan kemerdekaan.
Seorang tokoh ulama
yang paling menonjol dan kharismstik dalam usaha memerdekakan Patani dan Tanah
Melayu dari Penjajah ialah Sheikh Ahmad al-Fathani. Beliau telah mengkader
ulama-ulama Melayu untuk menjadi jentera penggerakan perjuangan membebaskan
tanah air.
Penglibatan murid-murid
beliau dalam dunia pendidikan sama ada di pondok pesantren dan madrasah,
percetakan, penerbitan majalah, dakwah dan jihad bersenjata ke atas penjajah
cukup luas pada akhir 1890-an dan awal 1900.
Daripada usaha Sheikh
Ahmad al-Fathani mengkaderkan Sheikh Tahir Jalaluddin, Sheikh Abbas Taha dan
Syed Sheikh al-Hadi telah melahirkan majalah "al-Imam"yang terkenal
itu pada 1906 tahun yang dipersetujui semua sarjana sebagai bermulanya
nasionalisme Melayu.
Selain gerakan ulama
melalui media, pendidikan dan penulisan, gerakan yang lebih berkesan dan
mempunyai hubungan langsung dengan Partai Agama Islam Malaysian (PAS) ialah
usaha Sheikh Ahmad al-Fathani menubuhkan Jam’iyah al-Fathaniyah di Mekah pada
1873 yang menjadi persatuan pertama orang Melayu yang dianggotai oleh
ulama-ulama dan pelajar Melayu di Mekah.
Seorang murid Sheikh
Ahmad al-Fathani, Raja Ali Kelana Riau telah menubuhkan persatuan yang serupa
iaitu Jam’iyah Rusyidiyah di Pulau Penyengat, Riau pada 1880 dengan Syed Sheikh
al-Hadi sebagai setiausaha.
Pada 1900, Jam’iyah
al-Khairiyah ditubuhkan di Riau mengambil contoh Jam’iyah Rusyidiyah. Jam’iyah
Khairiyah mempunyai pengaruh yang kuat sehingga mencetak sebuah gerakan
Jam’iyah Khairiyah ditubuhkan di Jakarta pada 1905. Dahm (1988) mengatakan
Jam’iyah Khairiyah inilah yang menjadi asas kepada penubuhan Sarekat Dagang
Islam (kemudian Sarekat Islam) pada 1909. Sarekat Islam merupakan partai
politik Islam yang pertama dan paling berpengaruh di Indonesia.
Pada 1920, Sarekat
Islam membuka cabang di Johor di bawah pimpinan Haji Ibrahim Sidin, diikuti
oleh cabang menyerah pada 1921 yang dikatakan bergerak di bawah pengaruh Tuan
Guru Haji Abdul Rahman Limbong. Cabang tersebut, mempunyai 800 ahli lumpuh
selepas berakhirnya pemberontakan tani di Terengganu pada 1928.
Di Indonesia, Sarekat
Islam juga menjadi asas kepada tertubuhnya beberapa organisasi Islam seperti
Muhammadiyah dan Nahdhatul Ulama yang kemudiannya menubuhkan Majlis A’la Islam
Indonesia sebelum berganti menjadi Majlis Syura Muslimin (Masyumi) pada 1945.
Menurut Wan Mohd
Saghir, Jami’yat Khairiyah di Riau juga telah mempengaruhi penubuhan Jam’iyatul
Khairiyah fi Thalabah al-Azhariyah al-Jawiyah di Mesir pada 1923. Tokoh utama
Jam’iyatul Khairiyah Mesir ini ialah Kiyai Haji Hashim Asy’ari yang juga murid kepada
Sheikh Ahmad al-Fathani. Kiyai Hashim kemudian mengasaskan Nahdhatul Ulama pada
31 Januari 1926
Pada 1932, tokoh
pemimpin Jam’iyatul Khairiyah Mesir ialah Sheikh Abu Bakar al-Asa’ary dan Abdul
Kahar Muzakkir (Profesor). Sheikh Abu Bakar kemudian terkenal sebagai pemimpin
reformis di Malaysia, manakala Profesor Abdul Kahar Muzakkir pula menjadi
pemimpin utama Muhammadiyah. Seperti juga Kiyai Hashim Asy’ari yang berguru
dengan Sheikh Ahmad al-Fathani.
Seorang lagi tokoh
penting iaitu Kiyai Ahmad Dahlan yang juga belajar di Mekah, mungkin murid
Sheikh Ahmad al-Fathani telah menubuhkan Persyarikatan Muhammadiyah pada 18
November 1912 setelah terpengaruh dengan gerakan pembaharuan Islam di Mekah dan
Mesir. Turut berada di Mekah pada awal abad ke-20 ialah Kiyai Agus Salim yang
menjadi pemimpin Sarekat Islam pada 1915 menggantikan Omar Said Tjokroaminoto.
Seorang lagi murid Sheikh Ahmad yang turut menubuhkan persatuan Islam ialah
Kiyai Sulaiman Rasuli yang mengasaskan Persatuan Tarbiyah Islamiyah di Indonesia.
Di Tanah
Melayu(Malaysia), murid Sheikh Ahmad al-Fathani yang terkenal, adalah Tok
Kenali bersama Dato’ Paduka Perdana Menteri Nik Mahmud Nik Ismail telah
menubuhkan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) pada
1915. Badan ini kemudian menyatukan ulama-ulama dan berperanan besar melahirkan
generasi pejuang melalui Sekolah MAIK (sekarang Maahad Muhammadi).
Tuan Guru Mokhtar Ahmad
kemudian menjadi pemimpin Majlis Tertinggi Agama Malaya (MATA) cabang Kelantan
pada 1947 sebelum berganti menjadi Hizbul Muslimin pada 1948. Tuan Guru Mokhtar
Ahmad pada 1955 menjadi calon PAS di Pasir Mas, manakala Tuan Guru Haji
Abdullah Tahir menjadi ulama terawal menyertai PAS pada 1954.
Dengan mengambil jejak
usaha dan jasa ulama-ulama serumpun Melayu dan Nusantara masa silam, mereka
telah meletakkan kepentingan Islam di atas kepentingan yang lain, mereka telah
berjuang tanpa mengira batasan wilayah, mereka telah berusaha
bersungguh-sungguh untuk melihat serumpun Melayu dan Nusantara ini terus kekal
merdeka dan bersatu di bawah panji-panji Islam.
Oleh itu, tidak ada
salahnya di dalam mengatur masa depan dalam konteks hubungan antara
negara-negara serumpun ini kembali sejenak melihat memori kolektif tokoh-tokoh
ulama pejuang masa dulu yang telah meletakkan kepentingan Islam di atas
kepentingan yang lain dan tanpa komunalisme dan nasionalisme.
Sumber : Konfrontasi,
01 Agustus 2018.
0 komentar:
Posting Komentar